Сайт на трети "б" клас - СОУ " Св. П. Евтимий" Пловдив

Поглед кьм Космоса
Празниците през годината
Забавления и игри
За контакти

Важни съобщения Фото Галерия Chat :-)

Поглед кьм Космоса / Сльнчевата система

07 Януари 10, 14:20
Планетите
Планетата е голямо космическо тяло, което се върти около звезда и отразява нейната светлина. Открити са девет планети в нашата Слънчева система. Меркурий, Венера, Земя и Марс са планети, разположени сравнително близо до Слънцето. Те са скалисти планети. По-отдалечени от Слънцето са планетите Юпитер, Сатурн, Уран, Нептун и Плутон, които представляват огромни кълба газ. Най-отдалечена от Слънцето е Плутон. Тя е и най-малката планета, цялата покрита с лед. Всичките девет планети обикалят около Слънцето в различни орбити.

Сравнително представяне на планетите в Слънчевата система, Слънцето и Плутон (размерите на планетите и Слънцето са действителни, но не и разстоянията между тях)Отляво надясно: Слънцето, Меркурий, Венера, Земя, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран, Нептун и Плутон

Формиране на планетитеПланетите от земен тип:
Планетите, отнасящи се към земната група (Меркурий, Венера, Земя и Марс), имат неголеми размери и маса, средната им плътност превишава няколко пъти плътността на водата и се въртят бавно около своята ос. Тези планети имат малък брой спътници или въобще нямат такива. Планетите от земната група имат твърда повърхност.

Планетите-гиганти:
В тази група влизат газовите планети Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун, които нямат твърда повърхност, тъй като са съставени изцяло от газ и лед. Тези планети, и най-вече Юпитер, имат огромни размери и маса. Обемът на Юпитер е 1320 пъти по-голям от обема на Земята, а масата му е 318 пъти по-голяма от земната. Планетите-гиганти се въртят бързо около своята ос (Юпитер се завърта за 10 часа). Екваториалните зони на планетата се въртят по-бързо от полярните. Резултата от бързото въртене е сплескването на планетата - има голяма разлика между екваториалния и полярния радиус. За Юпитер тази разлика е 4400 км.
Планетите-гиганти се намират далеч от Слънцето, и независимо, че и при тях има годишни времена, там преобладават ниските температури. Тези планети имат голямо количество спътници. Друга особеност е, че те имат около себе си системи от пръстени, съставени от лед и прах.
Още информация:
Астероид Скални фрагменти, останали от формирането на Слънчевата система.
Венера Venus - втората поред планета от Слънцето.
Земя Earth - третата поред планета от Слънцето.
Извънслънчеви планети Откритите планети, обикалящи около други звезди във Вселената.
Луната Moon - единственият естествен спътник на Земята.
Марс Mars - четвъртата планета от Слънчевата система.
Меркурий Mercury - най-близката до Слънцето планета.
Нептун Neptune - осмата планета в Слънчевата система.
Плутон Pluto - планета-джудже, последната планета в Слънчевата система.
Сатурн Saturn - шестата планета от Слънчевата система.
Слънчевата система Solar System – Слънцето, планетите, техните спътници и астероидите.
Уран Uranus - седмата планета в Слънчевата система.
Юпитер Jupiter - Петата и най-голяма планета от Слънчевата система.

Меркурий - планетата, която е най-близо до Слънцето
Температурата на Меркурий е много висока.
Меркурий е втората по големина планета в нашата слънчева система. Единствено Плутон е по-малка от нея. По размер Меркурий е приблизително колкото нашата Луна. Тя е много близо до Слънцето и обикаля около него по-бързо от всяка една друга планета. От Земята, Меркурий може да се види точно преди изгрев или точно след залез слънце, но не и посред нощ. Това е така, тъй като Меркурий винаги се приближава до Слънцето когато се вижда от Земята. Меркурий има много тънка атмосфера. Хора не биха могли да живеят там. По повърхността на Меркурий има дупки, които са резултат от удари с метеорити и астероиди.

Венера - близнак на Земята

Венера се нарича още Вечерница, тъй като се вижда най-ярко от Земята.
Венера и Земята са почти еднакви по размер. Венера е най-близко разположена до нашата планета, но на нея няма океани и човешки същества както на Земята. През деня на Венера става толкова топло, че може да се разтопи оловно гюлле. На тази част, която е обърната към Слънцето температурата достига до 484 градуса по Целзий. Повърхността на Венера е покрита с плътни, бързодвижещи се облаци. Тези облаци задържат топлината и затова на Венера е толкова горещо. Също така облаците отразяват слънчевата светлината и поради тази причина Венера се вижда толкова ярко от Земята. По повърхността на Венера има много кратери, които са вседствие от удари на метеорити и астероиди с планетата. На Венера има и вулкани. Венера е уникална по това, че се върти в посока, обратна на всички останали планети.

Земя - водната планета
70 процента от повърхността на Земята са покрити с вода. Останалите 30 процента са планини, вулкани, пустини, равнини и долини.
Ние живеем на планетата Земя. Тя е единствената известна ни планета, на която има живот. Земята е трета по отдалеченост от Слънцето. Нейната атмосфера е съставена от много и различни газове, като основните са азот и кислород. Тази атмосфера ни дава въздух да дишаме. Земята обикаля около Слънцето, като прави една пълна обиколка за една година (365 1/4 дни). Също така Земята се върти около своята ос, като за едно пълно завъртане е необходим един ден. Оста на Земята не е права от горе до долу, а е леко наклонена. Този наклон дава възможността да съществуват различни сезони, в противен случай температурата би била една и съща през цялата година.

Марс - червената планета
Някои от метеоритите, открити на Земята са точно парчета от планетата Марс.

Дори и в най-топлите дни на Марс е много студено. В горния и долния край на планетата се намират полюсите. Когато на Марс е зима полюсите са покрити с лед. На Марс са кацали космически сонди. Те са провели експерименти с повърхността и атмосферата на Марс. Почвата съдържа глина, богата на желязо. Именно желязото придава на Марс червения цвят. По повърхността й има много кратери, които са вседствие от удари на метеорити и астероиди с планетата. На Марс се намират едни от най-високите вулкани и едни от най-дълбоките долини в нашата слънчева система. Марс има две луни, които имат необичайна форма. Учените считат, че тези луни някога са били астероиди, привлечени от гравитацията на Марс.

Юпитер - най-голямата планета
Юпитер е толкова голяма, че всички останали планети от слънчевата система биха могли да се съберат в нея.

Юпитер е огромна планета, съставена от газове, на което се дължи ежедневната промяна на цвета й. Основните газове са водород и хелий. Юпитер отдава два пъти повече топлина, отколото приема от Слънцето. Тя свети много ярко през нощта девет месеца в годината, когато се намира най-близо до Земята. Атмосферата на Юпитер представлява голямо количество въртящи се газове. Най-големия участък от въртящи се газове наподобява ураганна буря. В атмосферата на Юпитер се наблюдава и сноп светлина (светкавица) - това е пръстена около планетата. Известни са 16 луни около Юпитер, но те може би са повече. На една от луните, Йо, има действащи вулкани и там е много горещо.

Сатурн - планетата с пръстени
Когато се наблюдава с телескоп, Сатурн е една от най-красивите гледки в нощното небе. Прилича на голямо кълбо, обкръжено с пръстени.

Сатурн е огромна планета, съставена от газове, която се върти много бързо около своята ос. Върти се толкова бързо, че изглежда плоска от горе и от долу и изпъкнала по екватора. В атмосферата на Сатурн духат ветрове със скорост повече от 1800 км/час. Белите петна най-вероятно представляват силни бури. Сатурн е заобиколена от над 1000 пръстена, съставени от лед и прах. Някои от пръстените са много тънки, а някои - много дебели. Частиците в пръстените варират от големината на леща до големината на къща. Учените смятат, че тези частици са резултат от разрушения от луните, които обикалят около Сатурн. Когато комети и метеорити се сблъскат с луните, гравитацията на Сатурн ги привлича към своите пръстени. Сатурн има поне 18 луни.

Уран - близнак на Нептун

Уран е сравнително малка планета, съставена от газ, но все пак е толкова голяма, че в нея биха се събрали 4 планети с размера на планетата Земя.

Уран е наклонена толкова много по оста си, че се върти на една страна. Поради тази причина понякога нейните полюси сочат директно към Слънцето. Атмосферата на Уран е съставена от водород, хелий и метан. Температурата е ниска. Студения газ метан е причината за синьо-зеления й цвят. Уран се върти много бързо и това предизвиква ветрове, които духат със скорост над 600 км/час. Уран има 11 пръстена, съставени от тъмни частици с размер на голям скален блок. Известни са поне 20 луни. Някои от тези луни са черни като въглища и с ширина по-малка от 100 км.

Нептун - синята планета
На Нептун е толкова студено, че човек би имал нужда от кожух, по-дебел от на полярна мечка, за да запази топлината си.

Нептун и Уран твърде много си приличат. И двете планети са съставени от газ и изглеждат като големи синьо-зелени кълба в небето. Ветровете в атмосферата на Нептун духат със скорост над 2000 км/час. Около планетата има големи тъмни кръгове, които според астрономите са бури. Нептун има два тънки и два дебели пръстена, които я заобикалят и осем луни. Четири от тези луни обикалят около планетата заедно с пръстените. Една от луните, Тритон, обикаля в посока обратна на останалите седем луни. В продължение на 20 години на всеки 248 години Нептун е най-отдалечена от Слънцето. Това се дължи на необичайната елипсовиднаорбита на Плутон, която по принцип е планетата, намираща се най-далеч от Слънцето.

Плутон - ледената планета
Плутон е по-малка и от Тритон - една от луните на Нептун.
Плутон е най-отдалечената от Слънцето планета. Нейната орбита е много необичайна. На всеки 248 години Плутон влиза в орбитата на Нептун и остава така в продължение на 20 години. През тези 20 години Плутон се намира по-близо до Слънцето отколото Нептун. През това време на Плутон се формира атмосфера. Метана и азота, които са замръзнали по полюсите се разтапят и издигат нагоре и временно обособяват атмосферата. Когато се отдалечи от Слънцето, атмосферата отново замръзва и пада обратно на повърхността на планетата. Плутон има само една луна, която е на половина по-малка. Някои астрономи наричат Плутон и нейната луна двойната планета. Други астрономи смятат, че всъщност Плутон не е планета, а е луна на Нептун.

Дир ID:
Парола: Забравена парола